تولید استرچ غذایی

تولید استرچ غذایی چگونه است؟ استرچ غذایی از جمله محصولات کاربردی در صنعت بسته بندی است. این محصول یک ورق نازک از جنس پلاستیک است که به عنوان محافظ و بدون نیاز به چسب بر روی بسته بندی مواد غذایی قرار می گیرد. استرچ بسته بندی غذایی، از ورود گرد و غبار و مواد اضافی به داخل بسته های غذایی جلوگیری می کند. همچنین مانع از تغییر بو و خاصیت مواد غذایی در یخچال می شود. استرچ غذایی خود از مواد اولیه با کیفیت تولید شده تا هنگام قرار گرفتن بر روی مواد غذایی همچون میوه، سبزیجات، مواد غذایی پخته، قارچ و گوشت باعث تغییر خواص آنها نشود.

تولید استرچ غذایی چگونه است؟

تولید استرچ غذایی، فرآیندی پیچیده ای دارد. استرچ غذایی یا سلفون غذایی در صنایع بسته بندی برای محافظت از اقلام فاسد شدنی مانند محصولات لبنی، گوشت و سبزی استفاده می شود و در حفظ طراوت و کیفیت این محصولات و افزایش ماندگاری آنها نقش به سزایی دارد.

تولید استرچ غذایی با انتخاب مواد اولیه آغاز می شود. متداول ترین ماده ای که برای این نوع پلاستیک استفاده می شود پلی اتیلن است. پلی اتیلن یک پلیمر همه کاره و بادوام است که به راحتی می توان آن را به لایه های نازک تبدیل کرد.

پس از انتخاب مواد اولیه، آنها طی یک سری فرآیند، پردازش می شوند تا محصول نهایی ایجاد شود. اولین مرحله این فرآیند اکستروژن است که شامل ذوب کردن گلوله های پلی اتیلن و وارد کردن آنها به داخل قالب برای تشکیل یک لایه نازک است.

پس از آن این گلوله سرد و کشیده می شود تا ملکول های پلیمر را در جهت خاصی قرار بگیرند و استحکام و اعطاف آنها افزایش یابد. سپس تحت فرآیند کواکستروژن در لایه های متعدد از پلیمر های مختلف قرار می گیرد. همچنین برای استرچ مواد غذایی مانعی در برابر اکسیژن و رطوبت در هنگام تولید به مواد اولیه اضافه می شود.

تولید استرچ غذایی

تولید استرچ غذایی به روش کواکستروژن ریخته گری

تولید استرچ غذایی به روش کواکستروژن ریخته گری، یکی دیگر از روش های تولید استرچ مواد غذایی است. در این مدل، ابتدا پلاستیک را ذوب کرده و سپس با ریختن در داخل قالب های سرد، آن را به شکل جامد درمی آورند. شرح تولید استرچ غذایی به صورت زیر است.

  • ماده اولیه: ماده اولیه مورد نیاز برای تولید این کار گرانول پلاستیک پلی اتیلن خطی است. این ماده وزن کمی دارد، اما از کیفیت بالایی برخوردار است.
  • ریخته گری استرچ: در این مرحله مواد اولیه استرچ باید به نقطه ذوب برسند. این کار را با استفاده از هیتر های گرمادهی انجام می دهند.
  • استرچ کردن مواد: پس از ذوب کردن مواد اولیه با هیتر گرمادهی، مواد ترموپلاستیک اضافه می شود و باعث می شود بین لایه های مختلف چسبندگی ایجاد شود. ایجاد چسبندگی نیز به گرما نیاز دارد.
  • سرد کردن مواد ذوب شده: در این قسمت از فرآیند تولید، مواد مذاب را بر روی غلتک های دارای جریان آب سرد می ریزند تا مواد اولیه سرد شود. بسته به سرعت سرد شدن مواد در نهایت استرچ های شفاف تری تولید می شود.
  • رول کردن: در این مرحله که جزء مراحل پایانی فرآیند تولید است، مواد توسط دستگاه های مخصوص رول می شوند.
  • بسته بندی: پس از اطمینان از کیفیت ماده تولید شده، آنها را بسته بندی می کنند تا آماده عرضه به بازار شود.

از جمله مزیت های تولید استرچ مواد غذایی به این روش می توان به جدا شدن راحت و بدون صدا استرچ از رول، شفافیت بالا، داشتن تراز برای کنترل ضخامت، مقاومت بالا در برابر سوراخ شدن و مقرون به صرفه بودن اشاره کرد.

سخن پایانی

استرچ مواد غذایی ضمن کیفیت بالا از استحکام، چسبندگی و شفافیت قابل توجهی برخوردار است. این محصول با وکیوم کردن مواد غذایی از ورود رطوبت و گرد و غبار به آنها جلوگیری می کند. همچنین این محصول در سایز های متفاوت عرضه می شود.

فیلم استرچ مواد غذایی برای دو منظور خانگی و صنعتی تولید می شود. روش استفاده از آن به گونه ای است که با بازکردن فیلم استرچ، به راحتی بر روی ظرف غذا قرار می گیرد. در روش دیگر با استفاده از دستگاه استرچ بر روی بسته بندی ها قرار می گیرد. لازم به ذکر است که این محصول برای چسبندگی نیاز به چسب ندارد.