تولید فیلم پلاستیکی بسته‌ بندی

روش تولید فیلم پلاستیکی بسته‌ بندی

فیلم‌های پلاستیکی مخصوص بسته‌ بندی درواقع لایه نازکی از پلیمر بوده که دارای انعطاف بالایی هستند و معمولاً بر بر روی ظروف غذا جمع شده تا درنهایت یک آب‌بندی مستحکم از آن‌ها حاصل شود. پلاستیک با ایجاد یک لایه حفاظتی، مانع نفوذ رطوبت به محصولات می‌شود. درنتیجه می‌تواند ماندگاری آن‌ها را افزایش دهد. قطعاً برای خرید چنین محصولاتی اطلاع درمورد روش تولید فیلم پلاستیکی بسته‌ بندی بسیار مهم خواهد بود که ما در ادامه این سایت از این مطلب از سایت شمس پلاست آن را به شما توضیح می‌دهیم.

بیشتر بخوانید: استرچ چیست ؟

فیلم پلاستیکی بسته‌ بندی چیست؟

پلاستیک‌ها درواقع همان پلیمرهای مصنوعی هستند که از مولکول‌های بسیار بزرگ تشکیل می‌شوند. ترکیب چندین ۱ هزار مولکول کوچک از همان نوع یک زنجیره طولانی را می سازد که  باعث ساخت این محصولات می‌شود. این مولکول‌های کوچک به‌عنوان مونومر محسوب می‌شوند. با استفاده از فرایند و پلیمریزاسیون به نایلون‌های بسته‌بندی تبدیل می‌شوند. پلیمرهای طبیعی نیز متشکل از ابریشم، لاستیک و پنبه هستند. می‌توان گفت که اولین پلاستیکی که برای بسته‌بندی به میان آمد، سلفون ها بودند  که یکی از مشتقات سلولز بوده و توسط شیمیدان سوئیسی به ساخت رسیدند. این پلاستیک بسیار شفاف بوده و یکی از انتخاب‌های مناسب برای بسته‌ بندی محصولات است.

فیلم پلاستیکی بسته‌ بندی

مواد اولیه برای تولید فیلم بسته‌ بندی

بیشتر نایلون‌های پلاستیکی خانگی از PVC ، PVDCسی و پلی‌اتیلن به ساخت می‌رسند. این پلیمرها از هیدروکربن های ساده همانند متان و از گازهای گاز یا نفت ساخته می‌شوند.  برخی از فیلم‌های پلاستیکی همانند سلفون از ماده‌ای بنام سلولز حاصل می‌شوند که از خمیر چوب یا الیاف الیاف ریز است.

بررسی روش تولید فیلم پلاستیکی بسته‌ بندی

برای تولید فیلم پلاستیکی بسته‌بندی طی کردن مراحل زیر لازم است:

فرآوری مواد اولیه مواد شیمیایی

نفت خام در کوره‌هایی با حرارت ۷۵۲ درجه فارنهایت گرم می‌شود. بخارهای حاصل از نفت نیز به طرف ستون‌ها حرکت کرده و ۱ برج بلند که متشکل از یک سری برج بلند بوذه  که متشکل از ۳ اتاقت هستند، منتقل می‌شود. اتاقک‌ها در قسمت پایینی برج گرم‌تر و در قسمت بالا دمای کمتری دارند. مواد گوناگونی که سازنده نفت هستند، به شکل گاز از قسمت داخل محفظه‌ها رو به بالا حرکت کرده و تا زمانی‌که به دمای مناسب برای تبدیل شدن به مایع برسند.

به دلیل این‌که هر ماده‌ای نقطه‌ی جوش متفاوتی دارد، این محصولات در محفظه‌های گوناگون تبدیل به مایع شده و می‌توان آن‌ها را از یکدیگر جدا کرد.

دز اینجا بخوانید: آموزش پیچیدن استرچ دور پالت در 7 مرحله به صورت دستی

پلیمریزاسیون

در این مرحله تولید فیلم پلاستیکی بسته بندی، پلیمر در یک محفظه فشار در دمای ۳۳۸ درجه و با فشار حدود ۲۰۰ هزار پاسکال به‌همراه اکسیژن گرم خواهد شد. اکسیژن اتیلن را رادیکال‌ها رت  آزاد کرده و به آن‌ها را با یکدیگر ترکیب می‌کند و درنهایت زنجیره‌های پلی‌اتیلن تشکیل می‌شود. می‌توان گفت که حدود ۱ درصد از گازهای غیر واکنشی همانند پروپان برای جلوگیری از طولانی شدن بیش‌ از حد زنجیره‌ها استفاده می‌شوند.

فیلم پلاستیکی بسته‌ بندی

مرحله سوم تولید فیلم پلاستیکی بسته‌ بندی

فیلم پلاستیکی به واسطه اکستروژن ساخته می‌شود در این فرایند گرانول‌های پلاستیک حدود 212 درجه فارنهایت برای پلی‌اتیلن و حدود ۳۹۲ درجه قرار می گیرند. سپس مایع به واسطه یک قالب عبور داده شد و تا با استفاده از یک لوله پلاستیکی گرم و کشسانی و تشکیل شود. در فاصله‌های زمانی مشخص، هوای فشرده به‌ طرف لوله‌ها دمیده خواهد شد تا حباب‌های بزرگی به وجود بیایدو این کار سبب شده تا کشش پلاستیک و به حد نازکی مطلوبی برسد.

پلاستیک نازک با سرعت زیادی سرد شده و حباب‌های بین غلتک نیز از بین می‌رود تا یک لایه فیلم ایجاد شود. این فیلم به‌ دور غلطک فلزی بزرگ و پیچیده شده تا درنهایت یک رول به وجود بیاید که ممکن است چندین کیلومتر را پوشش دهی کند. سپس لایه‌ی پلاستیکی روی این  رول‌ها کاملاً باز شده و طول مناسبی در اندازه مطلوب بریده می‌شود و دوباره روی لوله‌های مقوایی کوچک پیچیده خواهند شد.

مطالع بیشتر: سیلاژ علوفه چیست؟

مرحله پایانی کنترل کیفیت

در این مرحله  از تولید فیلم پلاستیکی بسته بندی تمامی آزمایش‌های استاندارد به‌ منظور بررسی کیفیت و ساختار فیلم ساختار فیلم پلاستیکی و بسته‌ بندی انجام می‌شود که مهم‌ترین آن‌ها بررسی نفوذپذیری، میزان مقاومت در برابر ضربه و پارگی می‌باشد. نفوذپذیری بخار آب با پر کردن ظرف با کلرید کلسیم یک ماده جذب کننده آب اندازه‌گیری خواهد شد. واقع وجود تغییرات در وزن تعیین می‌کند که چقدر بخار آب از پلاستیک عبور کرده است.  البته که می‌توان این آزمایش را با پر کردن ظرف آب به‌ جای کلرید کلسیم و اندازه‌گیری کاهش وزن نیز انجام داد.