نایلون شرینگ روده ای

نایلون شرینگ روده ای معمولاً برای بسته‌بندی چندین اقلام با شکل‌های یکسان استفاده می‌شود که درنتیجه یک بسته‌بندی جذاب ایجاد می‌شود. این نوع خاص از نایلون یک‌لایه پلاستیکی نازک و انعطاف‌پذیر است که مقاومت در برابر حرارت و چکش‌خواری را از خود نشان می‌دهد. هنگامی که این پوشش در اطراف محصول اعمال می‌شود و از طریق دستگاه شرینگ پک در معرض حرارت قرار می گیرد، مانند یک نایلون به سطح بیرونی بسته می چسبد.

نایلون شرینگ روده ای چیست؟

نوعی نایلون شیرینگ حرارتی است که برای بسته‌بندی محصولات استفاده می‌شود. این نایلون خاص دچار انقباض می گردد و در دمایی بین 160 تا 220 درجه سانتیگراد به طور ایمن به محصول چسبانده می‌شود. فرآیند کار با شرینگ های روده ای یا معمولی در ابتدا شامل برش نایلون از رول برای مطابقت با اندازه محصول است. سپس بالا و پایین بسته‌بندی مهر و موم شده و قطعه در دستگاه شرینگ قرار می گیرد. گرمای دستگاه باعث می‌شود که نایلون در اطراف قطعه جمع شود و شکل خود را بگیرد.

این تکنیک بسته‌بندی ساده و در عین حال موثر است و در صنایع مختلف از جمله صنایع غذایی، دارویی و آرایشی کاربرد دارد. نایلون برشی روده‌ای به دلیل ویژگی های سودمندی که دارد به ویژه برای بسته‌بندی محصولات غذایی مانند گوشت، مرغ، ماهی و سبزیجات استفاده می‌شود. این ویژگی ها شامل نفوذپذیری کمتر نسبت به سایر نایلون ها، مقاومت بالا در برابر پارگی یا شکستن و بهبود حفظ طعم و عطر اقلام بسته‌بندی شده است.

کاربرد و استفاده از شرینگ روده ای

هدف استفاده از ورقه های نایلونی این است که اقلام را در مرحله نهایی بسته‌بندی نزدیک به هم قرار دهیم. نمونه هایی از کاربرد این محصول در بسته‌بندی محصولات شامل بسته های آب معدنی، نوشابه، کتاب و غیره است. صنایع مختلف از این نوع نایلون مانند بسته‌بندی مواد غذایی و بسته‌بندی قطعات به عنوان نمونه‌ای از کاربردهای انقباض حرارتی در بخش صنعتی استفاده می‌کنند. در زمان های اخیر، افزایش قابل توجهی در تقاضا برای بسته‌بندی و سازماندهی محصولات با فیلم ورق وجود داشته است. این روش به طور موثری از نشستن گرد و غبار بر روی محصول جلوگیری می کند و در عین حال از چیدمان و بسته‌بندی اقلام به صورت مرتب و منظم اطمینان می‌دهد.

همچنین: استرچ بسته بندی

نایلون شرینگ روده ای

انواع نایلون شرینگ روده ای

انقباض حرارتی روشی است که در بسته‌بندی مواد غذایی برای حفظ تازگی و افزایش ماندگاری محصولات به کار می رود. این رویکرد بسته‌بندی از لایه‌های پلیمری نازک حاوی رزین‌های حرارتی استفاده می‌کند که وقتی در معرض گرما قرار می‌گیرند از جامد به مایع تبدیل می‌شوند. با اعمال فشار و دمای مناسب، پلیمر به سطح محصول می‌چسبد و مانعی در برابر هوا و رطوبت ایجاد می‌کند.

بسته به ماهیت کالا و نیازهای بسته‌بندی، از مدل های مختلفی در تولید قاب های شرینگ استفاده می‌شود. از جمله:

  • رول شرینگ بغل باز: این نوع ورق از لایه های پلیمری تشکیل شده است که به هم نورد شده و در صورت نیاز برش داده شده و روی محصول قرار می گیرند. به دلیل سهولت در برش و کاربرد بر روی سطوح مختلف برای بسته‌بندی کالاهای مختلف محبوبیت دارد.

 

  • رول شرینگ تک لایه: در این نوع لایه های پلیمری به صورت یک‌لایه روی هم چیده شده و متعاقباً برش داده شده و به عنوان لایه بسته‌بندی اعمال می‌شود. به دلیل نازکی و حداقل ضایعات، برای بسته‌بندی محصولات حساس به رطوبت و گرما مناسب است.

 

  • رول شرینگ چهار لایه: با این نوع ورق، لایه های پلیمری در چهار لایه روی هم چیده شده و به صورت رول بسته‌بندی می گردند. ترکیب لایه های مختلف پلیمری آن را برای کالاهایی که نیاز به دمای خنک دارند مناسب می کند. علاوه بر این، افزایش ضخامت آن نسبت به نوع قبلی، آن را برای بسته‌بندی اقلام سنگین تر و بزرگتر بهینه می سازد.

سخن پایانی

نایلون شیرینگ روده ای به نوعی نایلون حرارتی اطلاق می‌شود که در اثر حرارت خاص منقبض می‌گردد و با شکل جسمی که روی آن قرار می گیرد مطابقت دارد. محدوده دمای حرارتی مناسب برای این نوع نایلون خاص بین 120 تا 140 درجه سانتیگراد است. در بسته‌بندی کالاها به روش های اتوماتیک، نیمه اتوماتیک یا دستی با استفاده از دستگاه بسته‌بندی کابینت به کار می رود. ترکیب مواد این نایلون ممکن است از پلی اتیلن باشد.