پلاستیک حرارتی چیست؟

پلاستیک حرارتی چیست؟

پلاستیک حرارتی چیست؟ پلاستیک‌ها دارای کاربرد گسترده‌ای هستند. اما هر یک از آن‌ها به دلیل ساختار متفاوتی که دارند، می‌توانند از دیگری متمایز شوند. پلاستیک حرارتی که در صنایع زیادی برای بسته‌بندی استفاده می‌شود، با عنوان‌های وکیوم حرارتی و شیرینگ شناخته می‌شود. این محصول همان‌گونه که از نامش پیداست و در مقابل گرما واکنش نشان داده و روی محصولات جمع می‌شود. پلاستیک‌های حرارتی پس‌ از این‌ که جمع شده و پس‌از فرایند جمع شدن، در اندازه کوچک تبدیل شده و می‌تواند ۱ محصول عالی برای بسته‌بندی کالاهای مختلف باشد.

انواع نایلون حرارتی

نایلون‌های حرارتی در مدل‌های مختلف از نظر رنگ و شفافیت به تولید می‌رسند. بعضی از آن‌ها نیز دارای قابلیت چاپ هستند. شما می‌توانید این محصولات را در عرض ۱۰ الی ۲۵۰ متر خریداری کنید. با توجه به این‌که در ضخامت لایه‌های پلی‌اتیلنی تنوع وجود دارد، ذکر این موضوع لازم است که هر چه قدر ضخامت بیشتر باشد، پلاستیک مستحکم‌تر خواهد بود.

استرچ چیست؟ بیشتربخوانید

روش استفاده از پلاستیک‌ حرارتی

پلاستیک حرارتی به دلیل مزایایی که دارد، برای بسته‌ بندی بسیاری از محصولات استفاده می‌شود. به‌ همین خاطر اطلاع از نحوه استفاده آن می‌تواند برای خریداران  یکی از فاکتورهای مهم باشد.

نخستین مرحله پیش‌از استفاده از نایلون های حرارتی بررسی اقلامی است که قصد که بسته بندی آن ها را دارید. اگر کالای شما دارای گوشه‌های تیز است، ممکن است سبب پاره شدن پلاستیک شود. پیش‌از برش نایلون حرارتی اندازه محصول را در نظر بگیرید. فیلم‌های حرارتی باید به شکلی بریده شوند که تمامی زاویه‌های تیز را به‌ خوبی پوشش دهی کنند. زیرا پس‌از ایجاد گرما روی پلاستیک و نایلون پلاستیک حرارتی کوچک می‌شود و این نایلون‌ها معمولاً به ۲ شکل دو لایه یا رول هستند.  معمولاً اجسام بین این ۲ لایه قرار می‌گیرد به شکلی که انگار محصولات را قصد کادو گرفتن محصولات را داریم و فیلم نایلون را می‌توان با دستگاه‌های صندوق تونلی و یا سشوار صنعتی، داغ  و سبب جمع شدن آن روی محصول شد.

پلاستیک حرارتی
پلاستیک حرارتی چیست؟

مهم‌ترین کاربرد های پلاستیک حرارتی

نایلون حرارتی  جهت بسته‌ بندی محصولات مختلف اعم از نوشیدنی، کتاب، جعبه و دیگر محصولات استفاده می‌شود. در اکثر اوقات در این نایلون بسته‌ بندی میوه و سبزیجات جهت حفظ تازگی استفاده می‌گردد. علاوه‌بر این ها، نایلون های جمع شونده کاربردهای دیگری دارند که عبارت‌اند از:

  • برچسب گذاری
  • طراحی و بسته‌بندی
  • استفاده در ساختمان‌ها
  • برای استفاده در صنایع دریایی
  •  برای سفر به‌منظور حمل‌ و نقل بارهای کوچک
  • بسته‌بندی آب

انواع پلاستیک‌های حرارتی

پلاستیک حرارتی دارای مدل‌های مختلفی است که هر کدام برای بسته‌ بندی محصول بخصوصی قابل‌استفاده هستند. درادامه انواع نایلون‌های حرارت را به شما معرفی کرده و در مورد هر یک توضیحاتی را بیان می‌کنیم.

پلاستیک pvc

پلاستیک پی وی سی کهه به آن پلی‌وینیل کلرید نیز گفته می‌شود، به دلیل قیمت بسیار پایین و انعطاف‌پذیری بالا، از پرکاربردترین پلاستیک‌ها در دنیا است.در حال حاضر برای جعبه‌های بسته‌ بندی و سایر محصولاتی که به مواد غذایی ارتباط ندارند، این نایلون‌ها کاربردی خواهند بود.

پلاستیک‌های pvc در برابر پارگی مقاوم هستند اما ممکن است در صورت منقبض شدن سوراخ شوند. بنابراین برای استفاده در محیط‌های با دمای پایین اصلاتوصیه نمی‌شوند.

مطالعه بیشتر: لفاف بسته بندی چیست؟

پلی الفین

پلاستیک حرارتی پلی الفین به‌ علت سطح کیفی بالا و انعطاف در مقایسه با پی وی سی بهتر است. همچنین این پلاستیک دارای استانداردFDA  بوده و به‌منظور پکیج محصولات غذایی نیز مناسب هستند. استفاده زیاد از این محصول متشکل از کالاهای کاغذی، چاپی، محصولات پخت، محصولات غذایی منجمد، اسباب‌ بازی پیتزا و…می‌شوند.

 پلاستیک حرارتی پلی اتیلن

نایلون‌های حرارتی پلی‌اتیلن در واقع بسیار مستحکم و ماندگار هستند که معمولاً برای صنایع مختلف استفاده می‌شوند. نایلون‌های پلی الفین و پی وی سی دارای ضخامت کمی اند اما پلی‌اتیلن برخلاف این ۲ مدل ضخامت بالایی دارد. متداول‌ترین کاربرد این پلاستیک برای بسته‌بندی نوشیدنی‌ها، مواد غذایی و…. است.

پلاستیک حرارتی با شرینک چه تفاوتی دارد؟

پلاستیک حرارتی زمانی‌ که در معرض گرما قرار می‌گیرد، روی محصول جمع می‌شود. از طرفی شرینک به‌معنای جمع شدن است. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که هر دوی محصولات یکسان هستند.  لازم است بدانید که برای استفاده از نایلون های حرارتی در کسب‌وکارهای کوچک باید از سشوارهای صنعتی استفاده کرد و اگر حجم کار شما بالاست تونل‌های حرارتی می‌توانند برای بسته‌بندی محصولات به شما کمک کنند.

پلاستیک حرارتی
پلاستیک حرارتی چیست؟

سخن پایانی

ما در این مطلب به‌ طور کامل در مورد پلاستیک حرارتی توضیحاتی را بیان کردیم. این محصولات شامل مدل‌های مختلفی بود که ازجمله آن‌ها می‌توان بهپی وی سی، پلی الفین و پلی‌اتیلن اشاره کرد. برای استفاده از این پلاستیک‌های حرارتی لازم است تا حتماً آن‌ها را در معرض گرما بگذارید تا بتوانند به پکیج شدن و محافظت از آن کمک کنند.