کاربرد استرچ غذایی

کاربرد استرچ غذایی بسیار است و از این محصول به عنوان پوششی برای مواد غذایی استفاده می کنند. استرچ مواد غذایی از ورود گرد و غباربه داخل مواد غذایی جلوگیری می کند و با خاصیت ضد تعریق خود مانع از ایجاد و ورود رطوبت به داخل مواد غذایی می شود.

این محصول تنها یک محافظ نمی باشد و به دلیل خاصیت کشسانی بالایی که دارد در سراسر بسته مواد غذایی پیچیده می شود و از بیرون ریختن آنها و همچنین ورود ذرات آلوده جلوگیری می کند. به علاوه به عنوان پوششی مانع در برابر نفوذ هوا موجب افزایش عمر مفید محصولات غذایی می شود.

کاربرد استرچ غذایی چیست؟

کاربرد استرچ غذایی در صنایع گوناگون همچون کشاورزی، کارخانجات، کارگاه های کوچک و مصارف خانگی بسیار گسترده است.

استرچ غذایی یک لایه پلاستیک نازک و شفاف با چسبندگی و دوام بالا است که از جمله کاربرد های آن می توان به حفاظت از محصولات غذایی از آسیب های احتمالی و صدمه های دیگر اشاره کرد.

استرچ غذایی به طور کامل به دور بسته های غذا و خوراکی پیچیده می شود و با وکیوم کردن آنها مانع از ورود میکروب و رطوبت به داخل بسته ها می شود. این ویژگی باعث می گردد تا محصولات غذایی دچار کپک زدگی نشوند و از فاسد شدن زودرس در امان بمانند.

این محصول با ممانعت از ورود و خروج هوا از داخل بسته غذایی مانع تعریق و افزایش ماندگاری مواد خوراکی و غذایی می شود.

از دیگر کاربرد های استرچ غذایی می توان به این مورد اشاره کرد که با پوشش کامل ماده غذایی از بیرون ریختن و هدر رفت آن جلوگیری می کند. همچنین باعث می شود عطر و طعم ماده غذایی حفظ شود.

استرچ مواد غذایی شفاف است و باعث می شود مواد درون بسته به راحتی قابل دید باشند و نیازی به بازکردن بسته بندی برای پیدا کردن یک محصول یا خوراکی خاص ضرورت پیدا نکند.

کاربرد استرچ غذایی

کاربرد استرچ غذایی در مکان های مختلف

کاربرد استرچ غذایی در مکان های مختلف شامل کارخانجات تولید محصولات غذایی، کارگاه های کوچک و منازل به شرح زیر است.

  • صنایع بزرگ و کارخانه ها: صنایع بزرگ و کارخانه های تولید مواد غذایی در مقیاس های وسیع و گسترده از استرچ غذایی برای بسته بندی محصولات خود استفاده می کنند. در این کارخانه ها انواع مرغ، ماهی، سبزی و میوه با استفاده از استرچ بسته بندی می شوند که باعث می شود علاوه بر حفاظت در برابر عوامل محیطی، بسته های غذایی ظاهری شکیل و زیبا داشته باشند.
  • کارگاه های کوچک و متوسط: در کارگاه های مختلف تولید مواد غذایی همچون کارگاه تولیدی قارچ از استرچ غذایی برای بسته بندی محصولات استفاده می شود زیرا علاوه بر حفظ تازگی محتوای درون بسته از نظر اقتصادی نیز بسیار مقرون به صرفه است.
  • رستوران ها: در رستوران ها و کترینگ ها برای ارسال بسته های غذایی به آدرس سفارش دهنده یا برای ارائه ظرف غذا در قسمت سلف سرویس از استرچ بر روی ظروف حاوی غذا استفاده می کنند تا از نظر بهداشتی برای مواد غذایی مشکلی ایجاد نشود.
  • منازل: در خانه ها معمولا برای بسته بندی غذا در مهمانی ها و یا نگهداری اضافه غذا ها در یخچال از استرچ استفاده می شود. استرچ باعث می گردد تا طعم و بوی غذا داخل یخچال حفظ شود.

سخن پایانی

در تولید استرچ غذایی از مواد درجه یک و مرغوب استفاده می شود. زیرا استرچ با مواد غذایی در تماس است و اگر از مواد شیمیایی مضر تولید شود به سلامت ماده غذایی آسیب می رساند. معمولا استرچ مواد غذایی را از ماده پلی اتیلن تولید می کنند تا برای سلامتی ضرری نداشته باشد. استرچ های با کیفیت، خاصیت ضد رطوبت و تعریق دارند تا از کپک زدکی محصولات جلوگیری کنند. دقت کنید که در هنگام بسته بندی با استرچ در زیر آن بخار و رطوبت وجود نداشته باشد زیرا در این صورت عمر مواد غذایی کاهش پیدا می کند.

اکثر میوه فروشی ها میوه های موجود در مغازه خود را داخل استرچ بسته بندی می کنند زیرا علاوه بر حفظ تازگی و افزایش ماندگاری طولانی مدت میوه ها باعث می شود ظاهری زیبا و براق نیز داشته باشند. با توجه به کاربرد استرچ غذایی و ضرورت استفاده از آن بهتر است از محصولات با کیفیت استفاده نمایید.