نایلون استرچ بسته بندی

نایلون استرچ بسته بندی یک لایه با ضخامت کم از پلاستیک است که برای بسته بندی محصولات در صنایع مختلف استفاده می شود. استرچ در لغت به معنای کش آمدن است. این محصول با کشسانی بالا به دور محصولات مختلف می پیچید و با وکیوم کردن بسته ها را از آسیب عوامل محیطی حفظ می کند و حمل و نقل آنها آسان می گردد. همچنین نایلون استرچ علاوه بر نقش محافظتی با توجه به وزن ناچیزی که دارد از سنگین شده بسته ها در اثر بسته بندی جلوگیری می کند. استرچ بسته بندی در دو نوع استرچ مواد غذایی یا صنعتی تولید می شود و کاربرد های زیادی دارد.

نایلون‌استرچ بسته بندی چیست؟

نایلون استرچ بسته بندی نوعی پلاستیک شفاف با خاصیت الاستیک و کشسانی بالا است. این محصول در دو نوع استرچ مواد غذایی و صنعتی تولید می شود. مواد اولیه به کار رفته در این دو نوع محصول کمی متفاوت است.

استرچ بسته بندی مواد غذایی از مواد اولیه مرغوبی تولید شده که در اثر تماس با مواد غذایی به سلامت آنها ضربه ای نزند. از این نوع نایلون استرچ برای بسته بندی مواد غذایی خام و پخته در منازل ، رستوران ها، کارخانه های تولید مواد غذایی و بسیاری مکان های دیگر استفاده می شود.

نایلون استرچ بسته بندی صنعتی به طور معمول از مواد پی وی سی تولید شده و دارای ضخامتی در حدود ده تا پنجاه میکرون است. این محصول که نام دیگر آن نایلون استرچ پالت نیز است . برای بسته بندی محصولات و همچنین فیکس کردن آنها بر روی پالت مورد استفاده قرار می گیرد.

میزان مقاومت و کشش استرچ بسته بندی صنعتی بسیار بالا است و باعث می شود محصولات در اثر حمل و نقل ثابت بمانند و تکان نخورند.

علاوه بر استفاده از نایلون استرچ در بسته بندی مواد غذایی و صنعت از این محصول در بسته بندی مواد دارویی نیز استفاده می شود. استرچ بسته بندی دارویی همانند مواد غذایی باید از مواد درجه یک تولید شده باشد.

نایلون استرچ بسته بندی

مزایای استفاده از نایلون استرچ بسته بندی

استفاده از استرچ بسته بندی مزایای بسیاری دارد و به دلیل استفاده آسان از این محصول و وزن کم آن بسته بندی در صنایع مختلف را راحت تر کرده است. تعدادی از مزیت های استفاده از استرچ بسته بندی به شرح زیر است.

  • جلوگیری از ورود گرد و غبار و میکروب به درون بسته ها و حفظ بهداشت محصولات
  • جلوگیری از تعریق مواد خوراکی و کپک زدگی آنها
  • افزایش ماندگاری و طول عمر محصول خوراکی
  • حفظ تازگی و عطر و طعم مواد غذایی
  • امکان دیدن محصول موجود در بسته بندی به دلیل شفاف بودن نایلون استرچ افزایش مقاومت بسته بندی شده در برابر آسیب های محیطی شامل ضربه و خراش
  • حمل و نقل آسان بسته ها
  • افزایش سرعت بسته بندی محصولات
  • محکم نگه داشتن بسته های صنعتی در کنار یکدیگر
  • کاهش هزینه بسته بندی و مقرون به صرفه بودن

روش های استفاده از نایلون استرچ بسته بندی

استفاده از نایلون استرچ بسیار راحت است و به دو روش دستی و ماشینی انجام می شود. در روش دستی نایلون استرچ توسط نیروی انسانی به روی محصولات کشیده می شود. این کار به صرف نیروی انسانی و زمان بیشتری نیاز دارد. به طور معمول استرچ کشی دستی در منازل و کسب و کار های کوچک کاربرد دارد.

استرچ کشی با استفاده از ماشین سرعت بیشتری دارد. به طوری که نایلون استرچ توسط ماشبن آلات به دور بسته ها و محصولات پیچیده می شود و از نظر زمان، هزینه و نیروی کار به صرفه است. این روش معمولا در صنعت های بزرگ همچون کارخانجات و کارگاه ها و رستوران ها مورد استفاده قرار می گیرد.

سخن پایانی

یک نایلون استرچ بسته بندی مرغوب از مواد درجه یک تولید شده و مقاومت بالایی در برابر سوراخ شدن، پارک و ضربه دارد. همچنین محصول مرغوب طول و ضخامت مناسبی دارد و هنگام قرار گیری بر روی محصولات دارای پیچ های منظم است.

نایلون استرچ درجه یک در برابر گرما و اشعه ماورا بنفش تغییر حالت نمی دهد و خاصیت چسبندگی و کششی خود را حفظ می کند. خاصیت ضد الکتریسیته نایلون استرچ با کیفیت موجب عدم جذب گرد و غبار و مواد زاید بر روی بسته ها می شود.