بسته‌ بندی تجهیزات پزشکی

نایلون مناسب بسته‌ بندی تجهیزات پزشکی

می‌توان گفت که بسته‌ بندی محصولاتی همانند تجهیزات پزشکی، دارای حساسیت بالایی بوده و باید از بهترین نایلون‌ها با ویژگی خاصی برای بسته بندی آن‌ها استفاده گردد. دلیل این میزان حساسیت این است که ابزارآلات پزشکی به شکل مستقیم با سلامت انسان در رابطه هستند و آلودگی هر یک از آن‌ ها سبب شده تا جان افراد به خطر بیفتد. به‌ همین خاطر نیز به‌منظور پکیج تجهیزات پزشکی از نایلون‌ های بخصوصی استفاده می‌شوند که کاملاً استریل بوده و هیچ‌گونه مشکلی را از لحاظ بهداشتی برای محصولات ایجاد نمی‌کند. در ادامه‌ی مطلب از سایت شمس پلاست با ما همراه باشید تا اطلاعات کامل را درمورد نایلون مناسب بسته‌ بندی تجهیزات پزشکی به شما ارائه دهیم.

در اینجا بخوانید: آشنایی با کاربرد نایلون بسته بندی

نایلون مخصوص و تجهیزات پزشکی

این نوع نایلون مناسب تجهیزاتی است که ایزوله بودن آن‌ها  اهمیت بالایی دارد. نایلون‌های بسته‌ بندی استریل هستند. همچنین دارای خصوصیات منحصر به‌ فردی بوده و نسبت‌ به نوع دیگر نایلون‌های بسته‌ بندی تمایز دارند.از جمله مهم‌ترین ویژگی این نایلون ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • نایلون‌ های بسته‌بندی تجهیزات پزشکی دارای  پوشش بهتری نسبت‌ به سایر نایلون ها هستند.
  • میزان مقاومت مکانیکی این محصولات نسبت‌ به نایلون‌های دیگر چندین برابر است.
  • نایلون مناسب بسته‌ بندی تجهیزات پزشکی در مقایسه با دیگر مدل‌ها دربرابر عواملی همانند رطوبت مقاومت داشته و از نفوذ آن به داخل محتویات بسته جلوگیری می‌کنند.
  •  این نایلون‌ها به‌ هیچ‌ وجه سمی نیستند. این در حالی است که نایلون‌های معمولی بسته‌ بندی ممکن است دارای درصد بسیار کمی مواد سمی باشند.
  • نایلون‌های استریل دارای نشانه‌های خاصی همانند هاتیلن اکساید و بخار هستند که این مورد در نایلون‌های دیگر به‌ هیچ‌ وجه مشاهده نمی‌شود.

بسته‌ بندی تجهیزات پزشکی

انواع نایلون مناسب بسته‌ بندی تجهیزات پزشکی

لازم است بدانید که نایلون‌های مناسب بسته‌ بندی تجهیزات پزشکی باید برای پکیج هر یک  از لوازم پزشکی ویژگی‌های بخصوصی داشته باشند. ادامه به بررسی چندین مدل از پرکاربردترین آن‌ها خواهیم پرداخت.

کاربرد فیلم استرچ چیست؟ برای بررسی و خرید کلیک کنید

بسته‌ بندی انواع ماسک

همان طور که بهتر می‌دانید، این ماسک جزء لوازم پزشکی بود که به شکل مستقیم با دهان و بینی تماس دارد. بنابراین وجود کوچک‌ترین آلودگی روی آن می‌تواند سلامت افراد را تحت‌الشعاع قرار دهد.  بسته‌ بندی که برای ماسک ها استفاده می‌شود، باید در سطح بهداشتی بالایی قرار داشته باشد. تا از نفوذ میکروب‌ها به‌خوبی جلوگیری کند.

بسته‌ بندی پانسمان

ازجمله دیگر انواع نایلون مناسب بسته‌ بندی تجهیزات پزشکی می‌توان به بسته‌ بندی پانسمان اشاره کرد.  پانسمان زخم به شکل مستقیم با زخم افراد ارتباط خواهند داشت و وجود کوچک‌ ترین میکروب و یا آن را روی آن‌ها سبب شده تا زخم عفونت کند. بنابراین بسته‌ بندی تجهیزات باید کاملاً ایزوله بوده و از نفوذ میکروب‌ها به داخل جلوگیری کند. یکی از پرکاربردترین نمونه‌ها بسته‌ بندی‌های چندلایه لمینت شده هستند که با فویل‌های آلومینیومی می‌توانند مقاومت بالایی را در برابر نفوذ گازها داشته باشند.   معمولاً بسته‌ بندی‌ های پانسمان دارای قابلیت چاپ هستند و با استفاده از تجهیزات مخصوص چاپ روی آن‌ها انجام می‌شود.

بسته‌ بندی گاز استریل

بسته‌ بندی گاز استریل در طی چندین مرحله صورت می‌گیرد. در مرحله نخست پارچه خشک‌ شده در اتاق‌های قرنطینه نگه‌داری می‌شود. سپس این پارچه‌ها برای مرحله دوم یعنی برش آماده‌ سازی شده و دوباره به اتاق قرنطینه منتقل می‌شوند و بعد روی دستگاه‌های بسته‌ بندی قرار می‌گیرند.

نایلون‌های بسته‌بندی گاز ایتریل باید به شکل باشند که بازکردن آن‌ها به‌ سادگی انجام شود و در مواقع باز کردن ایجاد پرز در کمترین  به حداقل برسد. مراحل بسته‌بندی گاز استریل با استفاده از ماشین‌ آلات اتوماتیک و نیمه اتوماتیک صورت‌گرفته و رول‌های گاز استریل به واسطه سلفون و یا کاغذ پوشش دهی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: پلی استر چیست؟

بسته‌ بندی تجهیزات پزشکی

 نایلون مناسب بسته‌ بندی تجهیزات پزشکی برای ابزار جراحی

قطعاً می‌دانید که تمامی تجهیزات جراحی تاریخ انقضا مختص به خود را دارند. بنابراین بع این مورد توجه کنید که تاریخ انقضای بسته‌ بندی یکی از فاکتورهای بسیار مهم است. بسته‌ بندی تجهیزات جراحی باید به صورتی باشد که بتوان آن‌ ها را به‌ سرعت اکسید شده برای مدت‌ زمان زیادی نگه‌داری کرد. این ابزارها به‌ طور معمول در اتاق عمل و برای استفاده‌ های بیمارستانی کاربرد دارند.  وجود کوچک‌ترین میکروب یا عفونت روی آن‌ها می‌تواند مستقیماً سلامت بیماران را تحت تأثیر قرار دهد. به‌ همین خاطر نیز باید به‌ صورت کاملاً استریل شده در دسترس پزشکان قرار بگیرند.

بسته‌بندی مناسب و تجهیزات پزشکی نظیر ابزار آلات جراحی در نظر گرفته می‌شود، نزدیک به گرید نایلون‌های دارویی و غذایی بوده و می‌تواند کاملاً ابزار این ابزارآلات و ایزوله و ایمن‌سازی کند.