شیرینگ چیست

شیرینگ چیست و چه کاربردی دارد؟

در وهله اول باید به توضیح این موضوع بپردازیم که شیرینک به معنای کشیده شدن یا جمع شدگی می باشد و به طور کلی بسته بندی حرارتی تولید شده از پلاستیک شفاف که دارای ضخامت کمی باشد و بتوانند از آن برای بسته بندی یک یا چندین محصول متفاوت استفاده کنند نایلون شیرینگ گفته می‌شود از جمله اصلی ترین کاربرد های مربوط به این نوع بسته بندی می توان به این مورد اشاره کرد که حمل و نقل آن به شدت راحت شده و تمامی محصولات از به وجود آمدن عواملی مانند گرد و غبار و سایر موارد موجود محفوظ می مانند.

انواع مختلفی از آن وجود دارد که در ادامه قصد داریم آنها را به طور کامل توضیح دهید پس دعوت می کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر ما را همراهی کنید.

شیرینگ نایلونی یا پلی اتیلن چیست؟

یکی از پرمصرف ترین نوع پلاستیک ها شیرینگ نایلونی می باشد که می‌ توان گفت ما هر روزه با آن ها به طور غیر مستقیم در ارتباط هستیم یا به نحوه های مختلف و با توجه به در نظر گرفتن نوع کار خود از آن ها استفاده خواهیم کرد. یکی از انواع مختلف آن شیرینگ های نایلونی پک ۶ تایی آب معدنی بوده و در رابطه با خصوصیات این محصول نیز باید بیان کنیم که دارای ضخامت بسیار بالایی بوده و از شفافیت پایین و قدرت تحمل بسیار مناسبی نیز برخوردار می باشد.

 پی وی سی

پس از نایلون می توان گفت یکی از انواع مختلف شیرینگ پرمصرف نوع پی وی سی آن می باشد که البته این نوع از ضخامت پایین تر و جنس خشک و شکننده برخوردار است و بیشترین کاربرد آن برای روکش محصولات می باشد. به عنوان مثال می توان گفت اکثر بسته بندی های شیشه ای را مشاهده کرده اید، روی آن تنها برای چاپ و بسته بندی از شیرینگ پی وی سی استفاده می کنند.

با استرچ مواد غذایی بیشتر آشنا شوید

شیرینگ

شیرینگ PET

این نوع از شیرینگ ها مخفف شده پلی اتیلن ترفتالات که می ‌توان گفت همان نوع پی وی سی است، اما تفاوتی که میان آن وجود دارد از لحاظ کیفیت بوده که این نوع از کیفیت بیشتر با چگالی و استحکام بالاتری برخوردار می باشد. از جمله ویژگی بسیار خاص و منحصر به فرد این نوع شیرینگ چاپ پذیری بسیار بهتر و بالاتر از آن می باشد. این مورد به عنوان یکی از ویژگی های حائز اهمیت آن در نظر گرفته شده و به همین دلیل نیز از قیمت بسیار بالاتری نسبت به سایرین برخوردار می باشد.

مدل  POF

پلی الفین یک گروه از هیدروکربن ها می باشد که به طور کلی شامل ترکیباتی است که اتم های هیدروژن و کربن را در خود جای داده. در رابطه با کاربرد این نوع شیرینگ نیز باید بگوییم که همانند دو نوع قبلی بوده اما تفاوت موجود میان آن ها در جنس نرم و انعطاف پذیر این شیرینگ می باشد که به وسیله آن حتی آن دسته از محصولاتی که فرم مناسبی ندارند هم به بهترین شکل بسته بندی خواهند شد. با در نظر گرفتن این موضوع که شیرینگ pof در دمای پایین هم خاصیت جمع شوندگی دارد آن دسته از محصولات نازک و سست یا حتی ظریف هنگام بسته بندی به هیچ عنوان دچار مشکل خاصی نمی شود.

کاربرد های پلاستیک حرارتی در چیست؟ برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

ویژگی نایلون های شیرینگ

تا این جای کار متوجه شدیم که نایلون شیرینگ در جهت بسته بندی مواد مورد استفاده قرار می گیرد، در این بخش از مقاله قصد داریم ویژگی و مشخصات این محصول را مورد بررسی قرار دهیم.

مقاومت بالا در برابر ضربه

انعطاف پذیری فوق العاده

وزن کم و سبک

نفوذ ناپذیر در مقابل رطوبت

دارای سختی کم

مقاومت و استحکام بسیار زیاد در برابر چربی و روغن

این نوع نایلون که برای وکیوم کردن محصولات و کالا های مختلف استفاده می شود، به تغییر درجه حرارت بسیار حساس است و در دمای ۱۶۰ تا ۲۲۰ درجه سانتی گراد تغییر حالت می دهد و باعث وکیوم شدن محصول مورد نظر می شود. به طور کلی بسته بندی با استفاده از نایلون شیرینگ، محصول را زیبا تر جلوه می دهد. علاوه بر این چیدمان بهتر محصولات را نیز به همراه خواهد داشت و از نشستن ذرات معلق و گرد و غبار بر روی محصول جلوگیری می کند.

مشخصات نایلون های شیرینگ

نایلون شیرینگ که در دو نوع تک لا و دو لا تولید و عرضه می شود، مشخصات منحصر به فردی دارد که از جمله این مشخصات می توان به موارد زیر اشاره کرد:

عرض رول این نایلون ۵ سانتی متر تا ۶ متر است.

ضخامت نایلون تک لایه ۳۰ تا ۲۵۰ میکرون است.

ضخامت نایلون دو لایه یا تونلی ۶۰ میکرون تا ۵۰۰ میکرون است.

رنگ این محصول شفاف و رنگی است.

قطر لوله داخلی ۷۶ میلی متر یا ۳ اینچ است.

نایلون های شیرینگ براساس سفارش مشتریان به صورت رنگی و یا در چند رنگ تولید می شوند. اکثر افراد قبل از خرید این محصول قیمت آن را جویا می شوند، اما در مورد قیمت آن نمی توان اطلاعات دقیقی را ارائه داد. زیرا قیمت آن براساس عوامل مختلفی مانند عرض نایلون، نوع برند، شفافیت آن و غیره تعیین می شود.

کاربرد نایلون های شیرینگ

برای این که بدانیم نایلون شیرینگ در چه جا هایی مورد استفاده قرار می گیرد، ابتدا بایستی بدانیم کاربرد اصلی آن در بسته بندی کردن محصولات و نگهداری از آن ها می باشد، از این رو در صنایع زیر حضور دارند:

صنایع غذایی

صنایع ساختمان

صنایع خانگی

آب معدنی و نوشابه

شیشه های سکوریت

سنگ نمای ساختمان

قطعات خودرو

در واقع نایلون های شیرینگ برای عایق بندی و بسته بندی کردن محصولات گوناگون مورد استفاده قرار می گیرند و به صورت ورقه ای بر روی محصولات مورد نظر کشیده می شوند. پس از کشیدن نایلون های شیرینگ بر روی کالا ها و محصولات و ایجاد حرارت زیر دستگاه، سریع سرد خواهد شد و کالا یا محصول مورد نظر را وکیوم می کند. هنگامی که برای خرید آب معدنی، دلستر و یا نوشابه به مغازه می روید و یک پک یا بسته ۶ تایی از محصول مورد نظر را خریداری می کنید. اگر به نحوه بسته بندی محصول مانند نوشابه ها که چگونه مرتب کنار یک دیگر قرار گرفته اند، دقت کنید قطعا متوجه کاربرد نایلون های شیرینگ خواهید شد.

بیشتر بخوانید: استرچ چیست؟

مزایای مهم شیرینگ

از جمله مزایای مهم شیرینگ عبارتند از:

با توجه به نایلونی بودن آن می تواند از نفوذ پیدا کردن هرگونه رطوبت و مایع به داخل محصول جلوگیری کند.

دسته بندی مربوط به محصولات را به صورت زیبا انجام می دهد

برای حمل و نقل و جابجایی بسیار راحت، امن تر و در سریعترین زمان ممکن می باشد

با استفاده از شیرینگ این امکان فراهم است آن دسته از محصولاتی که از تعادل مناسبی برخوردار نیستند به بهترین نحو ممکن در کنار یکدیگر نگه داشت که می ‌توان به نوشیدنی ها اشاره کرد

مانع از به وجود آمدن مواردی همچون خسارت به محصولات و شکستن و ترک خوردن آن خواهد شد.

نایلون شیرینگ بسیار محکم و با دوام است. در واقع پاره کردن و سوراخ کردن این نایلون ها به قدرت زیادی نیاز دارد. این نوع بسته بندی بر خلاف سایر نایلون ها در محیط های سرد یا گرم آسیب نمی بیند و شکننده نمی شود.

شیرینگ

بهترین مزایای نایلون شیرینگ این است که می توانید در هر اندازه از از آن ها استفاده کنید. در واقع این نوع بسته بندی همه چیز را پوشش می دهد. مانند قطعات سخت افزاری، سیم های کوچک و غیره.

نایلون شیرینگ نسبت به سایر نایلون های موجود در بازار از نظر اقتصادی بسیار مناسب و مقرون به صرفه است. همچنین محصولات را بدون استفاده از بسته بندی های حجیم مانند جعبه ها نگهداری می کند. از این رو در هزینه حمل و نقل و نگهداری صرفه جویی می شود.

این نوع نایلون از مواد اولیه خاصی در ترکیب خود برخوردار است، به همین علت می تواند از حالت خمیری به حالت پلاستیکی در بیاید. علاوه بر این از درخشندگی و شفافیت خاصی برخوردار است و برای چاپ انواع تبلیغات از نوع کدر آن استفاده می شود.

با سرعت بسیار بالایی برای بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا برای تغییر شکل به حرارت بسیار کمی نیاز دارد. دقت داشته باشید که این کار تنها توسط دستگاه شیرینگ پک قابل انجام است.

سخن پایانی

سعی کردیم تمامی موارد در رابطه با شیرینگ و انواع آن را برای شما بیان کنیم و لازم است بار دیگر به توضیح این موضوع بپردازیم که کاربرد بسیار زیادی در صنعت به همراه داشته و محصولات با استفاده از آن به بهترین نحو ممکن بسته بندی خواهد شد.

کاربرد فیلم استرچ بسته بندی چیست ؟ بیشتربخانید