علائم روی نایلون

علائم روی نایلون به چه معناست؟

اگر به نایلون‌های بسته‌ بندی توجه کرده باشید، متوجه خواهید شد که ییکسری علائم روی آن‌ها وجود دارد. اکثر افراد درمورد معنی این علائم اطلاعات کافی ندارند. به‌ همین خاطر نیز ما در این مطلب از سایت شمس‌ پلاست قصد داریم معنی علائم روی نایلون را به‌طور کامل برای شما توضیح دهیم.

 معرفی علائم روی نایلون و معنی آن‌ها

برای خرید انواع استرچ فیلم و انواع استرچ کلیک کنید….!

معنی علائم روی نایلون ها به شرح زیر است:

علامت اختصاری PET1

معمولاً این نوع پلاستیک بسیار شفاف بوده و برای تولید بطری‌های نوشابهt آب‌ معدنیt بسته‌بندی روغن مایع و انواع سس کاربردی خواهد بود. پلی اتیلن ترفتالات معمولاً با  نشانه اختصاری PET1 نشان داده می‌شود و جزو پلاستیک‌های قابل بازیافت است. خوشبختانه می‌توان بیش‌ از ۹۰ درصد این نوع پلاستیک را بازیافت کرده و برای تولید محصولات دیگر همانند کفش ورزشی، تسمه، چمدان، کیسه خواب، مبلمان، قطعات خودرو و… از آن‌ها استفاده کرد. به دلیل این‌ که پلاستیک پلی اتیلن متخلخل است، از ورود  باکتری‌ها و میکروب‌ها به داخل جلوگیری خواهد کرد. بنابراین بهترین انتخاب ممکن برای بسته‌بندی آب‌معدنی و نوشابه خواهد بود. توجه داشته باشید که استفاده از مایعات داغ در این بطری کاملاً ممنوع است و بهتر است تا حد امکان آن‌ها را در فریزر نیز نگذارید.

علائم روی نایلون به چه معناست؟

علائم روی نایلون HDPE2

این نشان به معنی پلی‌اتیلن سنگین یا متراکم است. این نوع پلاستیک معمولاً کدر  سخت بوده و هیچ‌گونه خطری نخواهد داشت. جهت تولید ظرف‌های شامپو، مایع‌ سفید کننده، روغن موتور ، ماست و ….HDPE2 می‌تواند کاربردی می‌باشد. این نوع پلاستیک خشک بود ولی اما پرو فرم پذیری بالایی دارد و می‌توان خیلی راحت و با سرعت کافی آن را بازیافت کرد. بعد از بازیافت این محصول می‌توان آن را در ساخت مخزن‌های زباله، نیمکت، کف‌ پوش صندلی و صندوق‌های پست استفاده نمود.

علامت اختصاری PVC3

این نشانه روی نایلون‌ها به معنی وجود پلی‌ وینیل‌ کلراید است. این نوع پلاستیک بیشتر در صنعت بسته‌ بندی به جهت تولید مواد ضد عفونی‌ کننده، شیشه پاک‌کن‌، شامپو و ساخت تجهیزات پزشکی استفاده می‌شود.  زمانی‌که در حرارت بالا قرار بگیرد ، ممکن است که مواد مخربی را از خود تولید کند. بنابراین به هیچ‌وقت آن را در حرارت قرار ندهید. این ماده بعد از بازیافت می‌تواند برای تولید سرعت‌گیر، گلگیر خودرو، کابل و یا قاب مورد استفاده قرار بگیرد.

علایم و نشانه اختصاری LDPE4

این نشانه اختصاری به معنی پلی‌ اتیلن سبک با تراکم کم است و جزو پرکاربردترین پلاستیک‌ها می باشد.  تمام کیسه‌های پلاستیکی که ما برای خرید محصولات مختلف از آن استفاده می‌کنیم ، از پلی‌اتیلن سبک ساخته می‌شوند. این  محصول برای  مبلمان، فرش، بسته‌ بندی کیسه جاروبرقی و …  قابل استفاده خواهد بود. این نوع پلاستیک هیچ‌ گونه خطری نداشته و بعد از بازیافت شدن می‌تواند برای ساخت سطل زباله، مخزن کمپوست و کف‌پوش مناسب باشد.

در اینجا بخوانید: انواع نایلون های بسته بندی

علائم روی نایلون PP5

این نشانه‌ی اختصاری روی نایلون‌ها به معنی وجود پروپلیناست. از نایلون PP5 برای تولید بطری‌های محلول غلیظ، ظروف ظروف سس گوجه‌ فرنگی و بطری شربت‌ های دارویی استفاده قرار می شود. محصولاتی که از پروپلین ساخته می‌شوند، می‌توانند پس‌ از بازیافت برای تولید جارو دستی، برس، سطل زباله، باطری خودرو و کابل باتری استفاده شوند.

علامت اختصاری PS6

این نشانه اختصاری به معنی پلی استایرن است. معمولاً برای تولید ظرف‌های یکبار مصرف،  قرص و کپسول از این امر ماده استفاده می‌کنند. پلی استایرن که با نشانه PS6 نشان داده می‌شود، نباید هیچ‌گاه در حرارت قرار گرفته شود. چراکه مواد سرطان‌ زایی را از خود تولید خواهد کرد. پس‌ از بازیافت این نوع پلاستیک می‌توان آن را در شانه‌ های تخم‌ مرغ، خط‌ کش، پریز، عایق‌های حرارتی و  دریچه کولر مورد استفاده قرار داد.

علائم روی نایلون به چه معناست؟

نشانه OTHER7 روی نایلون 

پلاستیک‌هایی نظیر پلی اورتان، پلی کربنات و آلیاژهای پلاستیکی دارای این نشانه‌ی اختصاری روی نایلون‌ها هستند.  این مواد قابل بازیافت نیستند و نباید از آن‌ها برای مراقبت و محافظت از مواد غذایی استفاده کرد.  از این پلاستیک‌ها می‌توان برای ساخت بطری‌های بزرگ، تجهیزات ضد گلوله، عینک دودی استفاده نمود.

 شکل‌های اختصاری روی نایلون‌ها

علاوه‌بر علایم اختصاری که برای شما به شما معرفی کرده‌ایم، یکسری اشکال ریز روی نایلون‌ها مشاهده می‌شوند که هر یک معنی خاص خود را دارندو این نشانه‌های اختصاری عبارت‌اند از:

  • نشانه‌ای که به شکل چنگال و گیلاس روی نایلون‌ها به این معنی است که استفاده از آن‌ها برای مواد غذایی مجاز استو
  • اگر ۳ خط را به شکل موج روی نایلون‌ها دیدید به این معنی است که قابل‌ استفاده در ماکروویو است.
  • درصورتی‌که نشانه برفی را روی پلاستیک‌ها مشاهده کردید به این معناست که می‌توانید آن را داخل فریزر قرار دهید.

در اینچا بخوانید: تفاوت نایلون درجه یک و دو