معرفی انواع پلاستیک

معرفی انواع پلاستیک

شناخت انواع پلاستیک برای استفاده از بهتر از آن‌ها می‌تواند برای ما بسیار حائز اهمیت باشد. در این ‌میان می‌توان با کسب اطلاع درمورد قیمت مواد پلاستیکی، کاربرد و بررسی بازیافت آن‌ها به بهترین شکل ممکن از این مواد استفاده کرد. ما در این مطلب از سایت شمس پلاست قصد داریم تا به بررسی انواع پلاستیک‌ها بپردازیم. اگر شما نیست به ‌دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه هستید پیشنهاد می‌شود که حتماً در ادامه با ما همراه باشید.

می‌توان گفت که پلاستیک به شکل‌های مختلف، در بخش‌هایی از زندگی ما نقش مهمی را ایفا می‌کند. اگر به اطراف خود نگاهی بیندازید متوجه خواهید شد که جنس اکثر محصولات مورداستفاده ما از پلاستیک است. عمده مصرف این ماده برای تولید نایلون‌های بسته‌بندی همانند سلفون، شیرینگ،  نایلون عریض و…. است. در حقیقت تولید این محصول تحول بزرگی را برای بسته‌ب ندی کالاهای مختلف ایجاد کرده‌ است.

بیشتر بخوانید: استرچ چیست؟

انواع پلاستیک

اهمیت انواع پلاستیک در زندگی

از نظر تاریخی، صنعت پلاستیک دارای رشد بسیار زیادی است. با وجود این‌ که پلاستیک‌های مصنوعی از اواخر اوایل قرن بیستم به میان آمدند، اما این صنعت اواخر جنگ جهانی دوم و ورود مواد اولیه پتروشیمیایی در بازار رشد کرد. پلاستیک‌ها بخ دلیل این‌ که دارای خواص ویژه‌ای همانند وزن پایین، انعطاف‌پذیری بالا، مقاومت، رنگ‌پذیری، شفافیت و فرم پذیری هستند، جایگزین بسیار عالی برای موارد دیگر همانند شیشه، فلز، چوب و سرامیک خواهند بود.

انواع پلاستیک

انواع پلاستیک که مورداستفاده‌ی ما عبارت‌اند از:

 پلی متیل آکریلات

این ماده کاملا شفاف بوده و مقاومت بالایی در برابر اشعه یو وی و سایش دارد. این پلاستیک علاوه‌بر این‌ که مقاومت بسیار بیشتری از شیشه دارد، دارای فرآیند پردازش و ساخت بسیار آسان‌تری است. در نتیجه به شکل گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله مهم‌ترین کاربردهای آن می‌توان به تولید چراغ اتومبیل، ساخت تجهیزات پزشکی، مواد ترمیم‌ کننده، رنگ‌های پلاستیکی و تولید و سرویس بهداشتی اشاره کرد.

 پلاستیک پلی کربنات

پلی کربنات یکی دیگر از انواع پلاستیک بوده که حدود ۲۵۰ برابر بیشتر از شیشه مقاومت دارد. این پلاستیک علاوه‌بر مقاومت بالا دارای انعطاف بسیار مناسبی بوده و از نظر ظاهر به شکل شیشه به تولید می‌رسد. مهم‌ترین کاربردهای پلی کربنات عبارت‌اند از:

  • برای ساخت گلخانه
  • پوشش استخر
  • ساخت نورگیر
  • تولید عینک آفتابی
  • ساخت شیشه‌های نشکن
  • کلاه ایمنی
  • چرخ‌دنده

پلی‌اتیلن

می‌توان گفت که پراستفاده ترین مدل پلاستیک پلی‌اتیلن است. این ماده می‌تواند در چگالی های متفاوت به تولید برسد که هر کدام ویژگی مختص به خود را دارند. انواع مختلف پلی اتیلن با چگال کم بود که برای تولید کیسه‌های پلاستیکی، ظروف غذا و بسته‌بندی بکار می‌رود.

چگالی متوسط که برای تولید لوله گاز، فیلم‌های کوچک و کیسه‌ استفاده می‌شوند.

پلی اتیلن با چگالی بالا بود که بیشتر استفاده آن برای تولید بطری، لوله‌ کشی آب و فاضلاب استفاده می‌شوند.

کاور پالت چیست ؟ برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

 پلی پروپلین

از انواع پلاستیک می‌توان به پلی پروبلین اشاره کرد که دارای بیشترین انعطاف در میان پلاستیک‌های دیگر است. این محصول مقاومت بالایی در برابر اسید و حرارت دارد. پایداری و قیمت مناسب پلاستیک پلی پروپلین باعث شده تا به شکل گسترده‌ای در صنایع استفاده شود. از جمله صنایعی که از این پلاستیک استفاده می‌کنند می‌توان به صنعت خودرو، صنعت پزشکی، ساخت ظروف غذا، ساخت چمدان، صنعت دارو و… اشاره کرد.

همچنین می‌توان از ضایعات پلاستیک پلی پروپیلن نیز محصولات مختلفی را تولید کرد.

 پلی اتیلن ترفالات

این ماده جزء پلی استر های مقاومت بالا است و می‌توان آن را بازیافت کرد. پلی اتیلن ترفاتالات در مقایسه با وزن بسیار پایین خود دارای مقاومت بالایی بوده و کاملاً ضد آلودگی می‌باشد. این خصوصیت سبب شده تا این نوع پلاستیک برای تولید لباس ظروف غذا، عایق دیوار و… به شکل فراوانی استفاده شود.

 پلی‌وینیل

این مورد جزو پلاستیک‌های ترکیبی بود که انعطاف بالایی دارد. از ورقه‌های آن برای ساخت فروشگاه، نمایشگاه و کیوسک‌ها استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای پلی وینیل کلراید می‌توان به ساخت مصالح ساختمانی، ساخت درب و پنجره، محصولات لوله‌کشی، پوشاک، لوله‌های پزشکی و بسته‌بندی قرص‌ها اشاره کرد.

بیشتربخوانید: انواع مختلف استرچ فیلم چیست؟

انواع پلاستیک

 پلی آمید

این ماده به‌ عنوان نایلون نیز شناخته می‌شود که مقاومت بالایی داشته و قیمت آن نیز بسیار مقرون ‌به‌ صرفه است. این پلاستیک است و با استحکام بسیار زیادی دارد. در مواردی که مقاومت و فشار زیاد فاکتور مهم است، پلی آمید بهترین انتخاب ممکن خواهد بود.

کلام پایانی

می‌توان گفت که انواع پلاستیک‌ها شامل موارد بسیار زیادی می‌شوند که ما در این مطلب سعی کردیم به پرکاربردترین آن‌ها اشاره کنیم. به‌ منظور خرید انواع پلاستیک‌های بسته‌بندی در سطح کیفی بالا می‌توانید به فروشگاه ما سر زده و از قیمت‌های استثنائی ما دیدن کنید.