پلی اتیلن سبک

پلی اتیلن سبک چیست؟

می‌توان گفت که پلی‌ اتیلن سبک که با آن پلی‌اتیلن با چگالی کم نیز گفته می‌شود، در واقع ترمو پلاستیکی بود که از منومر و تولید می شود.  این نخستین گرید پلی اتیلن بود که در سال ۱۹۳۳ به واسطه یک صنایع شیمیایی امپریال توسط فرایند فشار بسیار بالا از طریق عملیات پلیمریزاسیون با رادیکال‌های آزاد به تولید رسیده است. این ماده در حال حاضر نیز توسط همین روش به تولید می‌رسد و جزو کاربردی‌ترین پلاستیک‌ها در دنیا است. در ادامه به‌ طور کامل در مورد این محصول توضیحاتی را بیان خواهیم کرد.

استرچ یا استرچ فیلم چیست؟  بیشتربخوانید

اهمیت استفاده از پلی اتلین سبک

می‌توان گفت LDPE  یا همان پلی‌ اتیلن سبک در اواخر دهه ۱۹۴۰ برای بسته‌ بندی استفاده می‌شد.  این نوع پلی اتیلن‌ ها پلیمیریزه شده و درست برعکس HDPE دارای ساختاری منشعب با شاخه‌ های کوتاه و بلند هستند. همچنین درصد بلورینی کمتری داشته و سبب می‌شود تا چگالی آن‌ها نیز کاهش پیدا کرده و در نهایت انعطاف بالایی داشته باشند. مقاومت عالی LDPE  در مقابل محصولات شیمیایی و روغن به‌ همراه قیمت مقرون‌ به‌ صرفه‌ آن، باعث شده تا به یکی از پلاستیک‌های بسیار کاربردی و منعطف به حساب بیاید.

پلی اتیلن سبک

ویژگی ها

پلی اتلین سبک از  پلی اتیلن سنگین، شفافیت بیشتری دارد اما در دمای پایین نسبت‌ به LDPE  ذوب شده و از میزان پایداری حرارتی آن کم‌تر است. می‌توان آن را یکی از نقطه‌ضعف‌های اصلی این محصول دانست. اما برای لایه بندی حرارتی در بسته‌ بندی‌هایی که به انعطاف نیاز دارند، در واقع این خصوصیت یک مزیت به حساب می‌آید. پلی‌اتیلن‌های سبک زمانی که در معرض گرما قرار می‌دهند، دچار تبخیر شکل خواهد بود و می‌توان آن‌ها را چندین‌ بار گرم کرده و دوباره از آن ها استفاده کرد.

 مزیت پلی‌ اتیلن سبک

ازجمله مزایای استفاده از LDPE  می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

انعطاف بالا

این نایلون‌ها می‌توانند کشش بسیار بالایی را پیش‌از پارگی متحمل شوند. به‌ همین خاطر نیز از آن‌ها برای تولید کیسه‌های پلاستیکی، کیسه‌های زباله و انواع نایلون‌های بسته‌ بندی استفاده می‌شود.

مقاومت در برابر رطوبت

این خصوصیت باعث شده تا این ماده برای تولید ظروف پلاستیکی نیز انتخاب مناسبی باشد. اگر پلاستیک پاره نشود و هیچ‌ گونه مایعی از داخل آن نشت نخواهد کرد. مقاومت در برابر رطوبت سبب شده تا پلی اتیلن سبک برای پوشش مخزن‌های شیمیایی، بطری‌های فشاری و لوله‌های آب نیز یک محصول کاربردی باشد.

مستحکم در برابر ضربه

با وجود این‌که این نوع پلاستیک استحکام کششی پایینی دارد،  دارای مقاومت بالایی در برابر ضربه بوده که سبب افزایش ماندگاری این محصول می‌شودو این ویژگی موجب شده تا از آن برای لوله‌های آب و ظروف نوشیدنی استفاده گردد.

در اینجا بخوانید: آموزش پیچیدن استرچ دور پالت در 7 مرحله به صورت دستی

پلی اتیلن سبک

مقاومت شیمیایی

می‌توان گفت کهپلی اتلین سبک همانند پلی اتلین سنگین دارای مقاومت شیمیایی بالایی است. به‌ همین خاطر نیز از آن برای بسته‌بندی مواد غذایی، جعبه‌های نوشیدنی و به‌طورکلی در صنایع غذایی استفاده می‌شود.

مقاومت در برابر حرارت

این نوع ما پلاستیک با چگالی پایین فرم خود را در دمای ۴۰ الی ۹۰ درجه سانتی‌گراد حفظ خواهد کرد. به‌ همین علت نیز گزینه‌ای عالی برای بسته‌ بندی است.

تولید آسان و قابل بازیافت

تولید پلی اتیلن سبک به انرژی زیاد و سرمای بالا نیازی نخواهد داشت. بنابراین  می‌توان آن را در تناژ بالا به تولید رساند. از سوی دیگر نیز این ماده کاملاً قابل بازیافت بوده و می‌تواند از نظر زیست‌ محیطی نیز بسیار عالی باشد. از جمله دیگر مزایای LDPE  قیمت بسیار پایین آن است که سبب شده انتخابی مقرون به‌ صرفه برای بسته‌ بندی محصولات مختلف به حساب بیاید.

معایب LDPE

پلی‌اتیلن‌ های سبک علاوه‌بر مزایایی که دارند، دارای معایب زیر نیز هستند:

  • ساختار این نایلون‌ها بسیار نازک بوده و ممکن است خیلی سریع پاره شوند.
  • نمی‌توان از این محصولات در دمای پایین استفاده کرد.
  • این پلاستیک‌ ها در برابر دی‌ اکسید کربن نفوذپذیر بسیار زیادی دارند.
  • مقاومت آن‌ها دربرابر اشعه ماورای بنفش کم است.

فیلم پلی اتیلن و انواع آن کدام است؟ برای کسب اطلاعات بیشتر کلیک کنید

کاربرد پلی اتیلن سبک

این ماده بسیار نرم و منعطف بوده و جزو پرکاربردترین پلاستیک‌ها است.  برای مصرف‌کننده‌ های معمولی پلی اتیلن با چگالی پایین به‌عنوان پلاستیک نوع چهارم به حساب می‌آید. این ماده برای ساخت کیسه‌های مختلف برای فروشگاه‌های مواد غذایی و خرده‌فروشان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

همچنین می‌توان از آن برای تولید کیسه‌های نان، بسته‌ بندی مواد غذایی، بطری‌های فشاری و  ظرف پلاستیکی نیز استفاده کرد. لازم است بدانیم که پلی‌ اتیلن سبک و بازیافت شده را می‌توان برای طیف وسیعی از محصولات و همانندسطل زباله و ظروف پلاستیکی و نایلون های به کار برد.